klik2 disini.. ^_^

Khamis, 5 Disember 2013

Sambal Tauhu




petang ni saya nak share resepi sambal tauhu.... kalau nak tahu, saya penggemar tegar tauhu... tak kira la tauhu tu masak apa, saya tetap suka... tauhu goreng bubuh garam dan kunyit pun dah boleh bangkit selera saya...hehehhe.. biasanya saya masak main campak2, tak ikut sukatan... petang ni saya nak kongsi resepi sambal tauhu dari mat gebu.. ada juga yang saya skip, ikut selera masing2...dan macam biasa, saya memang suka resepi yang simple2...selamat mencuba yer... ^_^


Sambal Tauhu

bahan-bahannya :

2 keping tauhu, potong kiub , goreng kekuningan dan toskan
3/4 cawan udang yang telah dibuang kulit, cuci dan toskan ~ sy tak letak
1 biji bawang besar hiris kasar
1/3 cawan jus asam jawa
1/2 cawan cili kisar
Garam dan gula secukup rasa 
Sedikit serbuk perasa ~ optional
1 biji bawang besar*
3 biji bawang merah*
1/2 inci belacan*
2 biji buah keras*(*dikisar halus) ~ sy tak letak

CARA MEMBUATNYA :-)

Panaskan minyak dalam kuali, tumis cili hingga garing, masukkan bahan kisar dan tumis hingga pecah minyak. Tambah jus asam jawa, garam secukup rasa dan gula. Kacau rata.
Masukkan udang dan tauhu goreng, gaul rata2 dan tambah hirisan bawang besar. Masak hingga pekat dan bawang lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api.



Tiada ulasan: