klik2 disini.. ^_^

Khamis, 2 Mei 2013

Asam Pedas Ikan Kembung

Assalamualaikum......................



hari ni saya nak share resepi asam pedas yang selalu saya masak...biasa kalau masak ni saya suka letak daun kesom, saya suka aroma daun kesom tu..boleh membangkitkan selera....lagi2 makan bersama ikan masin atau telur dadar, mkin menambah2 la jawabnya...hehehehe..selain dimakan dengan nasi, kuah asam pedas ni pun sedap buat cicah cekodok dan roti...jom tengok resepi saya.. :)



Asam Pedas Ikan Kembung

bahan-bahan :

8 ekor ikan kembung

bahan kisar :

30 tangkai cili kering
1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
5 biji bawang merah
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
1 sudu kecil jintan putih
1 sudu kecil jintan manis
1 kuntum bunga kantan
sedikit belacan

2 kuntum bunga kantan ~ dibelah 2
2 tangkai daun kesom
10 biji bendi
2 biji tomato ~ dibelah 2
air asam jawa ~ 1 sudu besar pes asam jawa dibancuh dgn 1 cwn air
4 cawan air
garam secukup rasa
1 sudu kecil gula
sedikit serbuk perasa
minyak untuk menumis

cara-cara :

panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar sehingga naik minyak dan wangi.
masukkan air asam jawa dan air, kacau dan biarkan sehingga mendidih.
masukkan ikan, daun kesom dan bunga kantan, kacau.
masukkan pula garam, gula, serbuk perasa dan bendi. 
biarkan renih pada api kecil hingga kuah pekat sedikit.
kemudian, masukkan tomato. biarkan sebentar.
bila rasa dah ok, tutup api dan sedia dihidangkan.


selamat mencuba...! :)

2 ulasan:

Yana Yani berkata...

terasa lapo tengok gambo =)

Unknown berkata...

terima kasih sudi singgah... cuba la resepi ni y@N@^y@Ni... :)