klik2 disini.. ^_^

Jumaat, 31 Mei 2013

Rendang Ayam


Assalamualaikum




alhamdulillah bertemu kita di penghulu hari yang penuh barakah.. semoga kita dilimpahai rahmat di anugerahkan kesihatan yg baik dan sentiasa ceria-ceria selalu.. :) selama 2 hari saya menghadiri Seminar Pembangunan Koleksi Tempatan Sejarah Lisan 2013 bertempat di Auditorium Tingkat 2, Perpustakaan Raja Tun Uda, Shah Alam..banyak pengetahuan dan ilmu yang saya dapat..memang saya respek pada ahli2 sejarah ni, banyak usaha yg dilakukan bagi mengelakkan sesuatu peristiwa penting terhapus begitu saja..saya sendiri pun banyak yang tidak tahu tentang sejarah Malaysia ni..memang teruja mendengar tokoh2 berkongsi sejarah mereka..sedih bila mengenangkan nenek moyang kita berjuang untuk memerdekakan Malaysia ni, banyak jasa mereka taburkan..semoga perjuang mereka tidak kita sia-siakan..walau apa jua bangsa, bahasa, agama, warna kulit dan pahaman politik..bersama-sama la kita menjaga keamanan negara..




hari ni saya nak kongsikan resepi arwah mak mertua, saya panggil rendang cili api minang..heheheh..memang sedap sangat2, dulu arwah mak mertua suka masak rendang ni..bila dihangat2kan, lagi la sedap sebab ayam dengan kuah dah mesra.. ^_^  zaman anak dara xpnah masak rendang cam gini, maklumla jati anak selangor..makan rendang selangor jela..hehhehe..bila dah rasa, memang sedap..dalam resepi ni, xbanyak guna rempah2nya..kata suami, mak xsuka sangat bau dan rasanya.. kalau ikut resepi mak mertua, memang xde sukat2..semua main agak2 je..:) jadi, saya pun cek la digoogle dan dapat la resepi ni disini, ada yang saya ubahsuai.. mohon share disini ye pada tuan empunya resepi, untuk rujukan saya dan kawan2 disini..


Rendang Cili Api Minang

Bahan-bahan

1/2 ekor ayam
7 ulas bawang merah (kisar)
3 ulas bawang putih (kisar)
1cm halia (kisar)
2cm lengkuas (kisar)
3 batang serai (2 kisar, 1 titik)
cili kering (1 sudu makan selepas kisar) ~ sy xletak
cili api (6 biji, kalau suka berapi sila tambah lagi)- kisar ~ sy guna dlm 20 biji
serbuk kunyit secukupnya ~ sy guna kunyit dlm 2 inci ( kisar )
1 1/2 biji kelapa (saya pakai santan kotak je, sekotak kecik)
kerisik (1 sudu makan) ~ sy guna dlm 1 senduk
1 asam keping ~ sy guna 2 keping
2 helai daun kunyit (hiris halus) ~ sy tambah
garam secukup rasa

Cara-cara

Masukkan santan dalam periuk/kuali. Guna api kecil/sederhana. Masukkan bahan-bahan kisar, serai dan serbuk kunyit (sila adjust warna mengikut kegemaran). Kacau selalu sehingga mendidih.

Masukkan ayam. Sesekali kacau. Masukkan asam keping. Masukkan garam secukup rasa. Kemudian, masukkan kerisik dan daun kunyit.

Biarkan sehingga kuah jadi pekat dan ayam masak. Tutup api dan sedia dihidangkan.


Tiada ulasan: