klik2 disini.. ^_^

Rabu, 12 Mac 2014

Sambal Paru Campur Kentang




Ya Allah..
sekiranya ia di langit
kau turunkanlah ia..
sekiranya ia di laut
kau timbulkanlah ia..
sekiranya ia di bumi kau
tunjukkan lah jasadnya..
Kami akur dengan kebesaranMu ya Allah..
Dikau yang Maha pengasih lagi Maha penyayang.. 
perkenankanlah doa hamba-hamba mu ini..



Assalamualaikum dan salam sejahtera....semoga ahli keluarga penumpang dan krew MH370 tabah menghadapi waktu yang amat sukar ini..hentikan spekulasi, hormatilah perasaan mereka...




lama saya tidak update, cuma blogwalking je...banyak yang ingin dikongsikan tp kekangan masa dan ada tugas yang perlu diuruskan (mood menaip pun merundum)..^_^....hari ni saya nak kongsi resepi malam tadi, sambal paru dengan kentang..resepi asal disini dikongsikan oleh che mat..pertama kali masak, alhamdulillah sedap dan menjadi....selama ni kalau teringin, saya beli je..sambal paru ni kalau makan dengan nasi lemak mau bertambah2 ni...hehhehehe...

terima kasih pada che mat yang sudi kongsi resepi sedap dan mudah ni...resepi ni ada yang saya dah tokok tambah mengikut barang yang ada dekat rumah,pada kawan-kawan yang nak cuba..silakan... :)




BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram paru ~ saya basuh dgn sedikit tepung gandum
1 biji terung biru ~ sy ltk 3 biji kentang (potong baji)
1 camca teh pes asam jawa (mat guna Adabi)
1 senduk nasi penuh cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
1 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1/2 inci lengkuas* ~ sy xletak
2 biji buah keras*
2 batang serai*(*ditumbuk hancur)


CARA MEMBUATNYA :-)


Paru direbus dengan sedikit halia, garam dan bawang putih yang dititik selama 30 minit. Tos dan sejukkan, kemudian hiris nipis lebar2. Goreng paru tadi hingga perang, angkat dan toskan. Terung dibuang sedikit kulitnya. Kerat 2, kemudian belah setiap keratan. Potong 3 bahagian setiap keratan. Goreng hingga layu, angkat dan toskan..


Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk hancur hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing dan terbit minyak. Masukkan pes asam jawa, garam secukup rasa dan gula. Kacau perlahan.

Masukkan paru tadi, gaul rata dan masak hingga kering. Tambah terung dan gaul lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat yang dimasak lembut sedikit..













1 ulasan:

*cik cempaka* berkata...

erm..sedap nyer...ni sedap dlm perut ibu dan ayah adam je la ni..hihi...