klik2 disini.. ^_^

Jumaat, 23 Mei 2014

Mi Sup Simple


Assalamualaikum




Salam jumaat yang penuh barakah...apa khabar semua..? alhamdulillah, saya beransur sihat..minggu ni saya loya, pening2..ingatkan pregnant, sebab saya dan suami memang nak menambah ahli keluarga..tapi belum rezeki kami lagi, doakn sy ye..




hari ni saya nak kongsikan resepi mi sup simple dan sedap..resepi ni saya ambil dari internet dan telah ubah suai ikut selera saya sendiri..kali ni saya guna mi nipis, memang sedap dan rasa lain sedikit dari mi biasa tu..pada yang nak diet, boleh la cuba resepi ni sbb tak menggunakan minyak..main masuk je..tu yang saya suka, jimat masa..hihihi...




Mi Sup Simple

bahan-bahan:

1 peket mi nipis
1/2 ekor ayam - potong kecil
3 biji bawang putih - ditumbuk
1 biji bawang besar - dihiris membujur
1 batang lobak merah - potong panjang / hiris
5 biji fishball - belah 2
sedikit serbuk lada putih
1 kiub ayam
garam secukup rasa
air secukupnya

bahan sampingan:

sedikit hirisan daun sup
sedikit hirisan kobis
sambal kicap

cara-cara:

1. rebuskan mi nipis dan toskan.
2. dalam periuk, masukkan air,bawang putih,bawang merah, ayam, lobak dan kiub ayam. masak sampai           ayam empuk.
3. masukkan serbuk lada putih, fishball dan garam secukup rasa. biarkan mendidihkan sebentar dan                   padamkan api.
4. hidangkan mi nipis sup bersama hirisan kobis, daun sup dan sambal kicap.

* mi diasingkan dari kuah supaya boleh mkn berulang kali. ^_^


2 ulasan:

*cik cempaka* berkata...

adoiii...tak tahan tengok ayam bergelimpangan tu...hihi..

Unknown berkata...

try la acu..kalau dh mkn xingat dh kalori2 ni..heheheh