JellyPages.com

Jumaat, 12 April 2013

Astaghfirullah Rabbal Baraya


Assalamualaikum...................

"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang 
terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam 
kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. 
Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia 
sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang 
yang memberi peringatan."[al-Imam Hasan al-Basri].


Hari ni tiada entry masakan, keluarga dan seangkatannya...hari ni cuma nak kongsi sedikit perkongsian rohani.......

semalam saya menghadiri kursus Membangun Jiwa Mukmin Merdeka anjuran PPAS dan ESQ di dewan auditorium PPAS...Alhamdulillah walaupun tidak lama tapi penyampaiannya memberi kesan yang mendalam terhadap diri saya..sungguh menyentuh jiwa...


membangun jiwa merdeka dengan merintis jalan perhambaan terhadap benda dan kebendaan sekiranya kebendaan menjadi matlamat hidup manusia. Sikap nafsu nafsi yang haiwani bukanlah landasan yang baik bagi menyuburkan jiwa merdeka ini. Melainkan manusia kembali kepada dirinya yang fitrah supaya rahmat dan nikmat Allah disyukuri dan hubungan baik sesama insan dijadikan matlamat kehidupan.
Kembalinya manusia kepada aqidah tauhid adalah jalan terbaik menemukan diri dengan Allah. Inilah sebenarnya rukun kemerdekaan yang paling unggul bagi manusia kerana bila manusia merasakan dirinya hamba dan Pencipta itu adalah Khaliq maka barulah manusia mampu memiliki jiwa kehambaan yang tinggi mendukung maksud taat, patuh, akur dan tunduk.

astaghfirullah.......astaghfirullah.......astaghfirullah...................

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” 



Astaghfirullah Rabbal Baraya by Munif Hijjaz








Tiada ulasan: