klik2 disini.. ^_^

Sabtu, 13 April 2013

gerunnya wajah malaikat maut

Assalamualaikum...................

Nabi Ibrahim membina sebuah rumah kecil yang digunakan untuk beribadat kepada ALLAH SWT semata-mata. Rumah itu sentiasa dikunci.
  Pada suatu hari Nabi Ibrahim terkejut bila mendapati ada seorang lelaki dalam rumahnya.
  "Siapa kamu yang berani mencerobohi rumahku?, adakah kamu ini malaikat?" tanya Nabi Ibrahim.
  "Ya! aku malaikat. Malaikat Maut," jawab lelaki itu.
  Lantas Nabi Ibrahim bertanya, "Kalau begitu, tunjukkan kepadaku bagaimana rupamu apabila mencabut rupa orang Mukmin?"
  Malaikat Maut menyuruh Nabi ALLAH SWT berpalimg sejenak. Terperajat Nabi Ibrahim apabila melihat wajah Malaikat Maut itu. Tampan, muda, memakai pakaian cantik dan disaluti bauan harum.
  Kata Nabi Ibrahim, "Wahai Malaikat Maut, jikalau orang Mukmin hanya dapat menatap wajahmu sahaja sebelum mereka mati, maka itu pun sudah cukup bagi meraka.
  Suatu hari Nabi Ibrahim didatangi lagi Malaikat Maut. Nabi Ibrahim bertanya kepada Izrail adakah Malaikat Maut itu boleh memperlihatkan wajahnya. Ingin benar Baginda melihat wajah malaikat yang paling ditakuti seluruh makhluk ALLAH SWT itu.
  "Wahai Ibrahim, kalau itu yang engkau minta, aku sedia melakukannya," jawab Izrail.
  Apabila sudah mendapatkan keinzinan, Nabi Ibrahim bertanya lagi, "Aku minta padamu Izrail, bolehkah kamu tunjukkan rupamu ketika mencabut nyawa orang yang ingkar pada perintah ALLAH SWT dan berbuat zalim ?"
  Jawab Izrail, "wahai Ibrahim, kini kamu berpalinglah daripada melihatku seketika."
  Lalu Nabi Ibrahim pun memalingkan mukanya. Seketika kemudian Nabi Ibrahim memandang kembali ke arah Malaikat Maut. Seketika itu juga Nabi Ibrahim melihat suatu lembaga berbentuk lelaki hitam dan rambutnya kerinting. Dari mulut hingga lubang hidung Malaikat Maut itu keluar lidah api yang menjulang-julang serta asap yang bergulung-gulung.
  Apabila melihat keadaan Malaikat Maut yang mengerikan itu, Nabi Ibrahim terus pengsan. Setelah Nabi Ibrahim sedar semula, Izrail pun kembali menunjukkan wajahnya yang cantik dan bersinar-sinar.
  Berkata Nabi Ibrahim, "Wahai Malaikat Maut, kalaulah orang zalim itu melihat mukamu sebelum mati, maka itu sudah memadai untuk membuat mereka bertaubat kepada ALLAH SWT."


sumber : suratkhabar sinar harian | Jumaat | 12 april 2013

Tiada ulasan: