klik2 disini.. ^_^

Selasa, 21 Mei 2013

Bubur Jagung


Assalamualaikum........................





apa khabar teman2 yang sudi singgah di blog saya ni..? mudah-mudahan sihat hendaknya, dah lame saya xkongsi entry baru..bukan ape, saya dan adam 2,3 hari ni xsihat...sebagai pembuka hari ni saya hidangkan teman2 dengan pemanis mulut...sesekali makan manis apa salahnya kan...hihiihih....adam xberapa suka makan bubur jagung ni tapi kalau jagung rebus dan jagung kukus mmg adam suka..bubur ni sedap makan sejuk2...jom intai2, saya pasti ramai yang tau masak bubur ni.. :)




Bubur Jagung 

Bahan-bahan :

4 tongkol jagung ~ disagat isinya
3 sudu besar biji sagu
500 ml santan
5 cawan air
2 keping gula merah
1 sudu makan tepung jagung ~ dibancuh dengan sedikit air
secubit garam
gula putih secukupnya
2 helai daun pandan ~ disimpul

Cara-cara :

1. Masak gula merah dengan 1 cawan air hingga larut kemudian tapiskan.
2. Dalam periuk lain, rebus isi jagung dengan 4 cawan air hingga separuh empuk. Cuci biji sagu dalam tapisan kemudian masukkan ke dalam periuk berisi jagung. Masak sehingga biji sagu jadi separa jernih.
3. Akhir sekali masukkan santan, air gula yang ditapis tadi, gula putih secukupnya, daun pandan, bancuhan tepung jagung & garam. Masak hingga mendidih sambil sentiasa di kacau. Padamkan api bila nampak biji sagu jernih sepenuhnya. Sedia dihidangkan.



Tiada ulasan: