klik2 disini.. ^_^

Rabu, 22 Januari 2014

Jejari Ketam Goreng Tepung


Assalamualaikum.....




hari ni saya nak kongsi menu petang..nak buat untuk sarapan pun sesuai juga...resepi ni saya olah dari resepi Kak Nani...kalau teringin makan ikan dory goreng pun saya akan ikut resepi ni...pada kawan-kawan yang nak cuba, resepi ni simple je tapi sedap....lagi2 makan panas2, comfirm tak perasan dah abis sepinggan...hihihihi ...Kali ni saya tukar kepada jejari ketam, ubah selera..nak ganti dengan bebola ikan,bebola ayam, sotong, udang dan dll pun sesuai...biasa saya suka cicah bersama sos cili dan mayonis, ikut selera masing-masing...jom intai resepi.. ^_^





Jejari Ketam Goreng Tepung


bahan-bahan

12 batang jejari ketam ~ dipotong 3
Tepung gandum secukupnya
sedikit lada sulah ~ saya guna lada sulah brand Aji-Shio
secubit soda bikarbonat
garam secukupnya
air secukupnya untuk membancuh adunan
minyak masak untuk menggoreng

cara-cara

didalam bekas, masukkan tepung gandum, lada sulah, soda bokarbonat dan garam. bancuhkan bersama air dan kacau sampai sebati dan likat.

celupkan jejari ketam ke dalam bancuhan tepung dan goreng sehingga kuning keemasan. Angkat dan toskan.

hidangkan bersama sos kegemaran anda.


Tiada ulasan: