klik2 disini.. ^_^

Sabtu, 25 Januari 2014

Tauhu Sumbat


Assalamualaikum




selamat tengahari semua...masak apa tu..? hari ni saya nak kongsi resepi kegemaran saya, tauhu...hehehehe..resepi ni saya buat malam selasa aritu, menu untuk berbuka puasa..tekak teringin nak makan tauhu sumbat cicah bersama sos yang saya beli masa balik kampung incik suami..lupa pulak nama sosnya tapi saya beli kat pasar alor gajah..biasanya saya main buat ikut suka je, macam xbest je resepi tak ada sukatan..jadi saya ikut resepi dari kak Ummi..untuk timun saya selalu hiris lebih sebab adam suka makan timun..ikut ibunya la ni....hihihihiih ..




Tauhu Sumbat


Bahan:-

5 keping tauhu
timun (akak guna 1 biji timun sederhana)
salad (akak letak 1/2 sengkuang)- saya xletak, xde stok kt umh
carrot (akak guna 1 batang - jgn pilih yg keras sgt)
taugeh - optional
minyak

Cara-Cara:-

Tauhu dipotong 3 segi dan goreng sampai masak.
Belahkan bahagian yg hendak memasukkan sayuran.
Hiriskan salad, carrot dan timun.
Masukkan sayuran dalam belahan tahu dan hidangkan dengan sos cili.



Sos Cili Tauhu Sumbat ( saya guna sos yang dibeli dari alor gajah )

Bahan:-
5 biji cili merah
3 biji cili kering
1 ulas bawang putih
1/2 cawan air
garam
gula
1 biji jus limau nipis

Cara-Cara:-
Mesinkan semua bahan kecuali jus limau.
Masakkan sos sehingga pekat.
Campurkan jus limau dan kacau rata.




Tiada ulasan: