klik2 disini.. ^_^

Jumaat, 14 Februari 2014

Resepi Cheezy Wedges






 Assalamualaikum

credit encik google

Salam Penghulu....
hari ni hari jumaat, rehat panjang...apa program hari ni ye..? cuci mata atau rehatkan mata...tidur..hihihiih

hari ni saya ade kerja yang penting perlu dilaksanakan...terima kasih pada kak mis sebab sudi tolong ajar, moga Allah murahkan rezeki dah merahmati...

                                             

hari ni saya nak kongsi resepi cheezy wedges..memandangkan saya sekeluarga penggemar tegar cheezy wedges, saya pun menggoogle la cari resepinya...resepi ni saya ambil dari Fatin Liyana, sedap tapi rasa xla sama macam kat kfc tu..saya rasa kena lebihkan cheesenya lagi..makin bam bam la pasni...hehehhe..untuk resepi ni boleh dapat 1 tuppaware..boleh makan berulang-ulang atau makan 1 keluarga besar...


untuk kentang pula, saya ikut resepi dari dapurkuberasap..ataupun anda boleh beli yang ready made kat pasaraya..saya suka buat sendiri sebab dapat makan puas..buruk makan betulkan...hihihih




Resepi Sos Cheezy wedges

Bahan-bahan

500ml susu UHT ( I use dutchlady)
setengah buku butter
12 keping cheddar cheese
3 sudu besar tepung gandum
2 sudu kecil serbuk pati ayam
lada sulah
lada hitam ~ sy xletak
perasa ~ sy xletak 
pewarna kuning secukupnya
garam ~ sy tambah
serbuk cili ~ sy tambah

Cara-cara

Cairkan butter di atas api kecil menggunakan non stick pan
Masukkan susu dan tepung gandum. Kacau sampai tidak berketul.
Masukkan cheese, pati ayam, lada sulah, serbuk cili, garam dan pewarna. Kacau sampai likat.
Kalau agak-agak pekat sangat, tambahlah air sikit. Apabila mendidih, tutup api.


Kentang Wedges

Bahan-bahan

Beberapa biji kentang(dicuci bersih tanpa membuang kulitnya)
Tepung goreng adabi
Sebiji telur ayam
Minyak untuk mengoreng

Cara-cara

Kentang yang telah dicuci dipotong memanjang
Direbus sekejap sahaja
Tepung goreng adabi digaul bersama telur dan sedikit air
Kentang dicelup dalam tepung dan di goreng sehingga masak.


~ selamat mencuba ~

Tiada ulasan: