klik2 disini.. ^_^

Selasa, 25 Mac 2014

Resepi Kerabu Epal


Assalamualaikum



Al-Fatihah..
semoga semua keluarga penumpang dan krew MH370 diberi kekuatan, kesabaran dan ketabahan oleh Allah SWT..Amin..



Hari ni saya nak kongsikan resepi kerabu epal hijau...biasanya makan kerabu mangga, memandangkan bukan musim mangga dan nak beli pun mahal...saya google dan terjumpa resepi kerabu epal hijau yang dikongsikan oleh  K. Nor secubit garam..resepi asal dari Chef Hanieliza...first time saya makan dan buat kerabu ni, memang sedap....ratah macam tu pun sedap...kalau tak ingat orang lain, mau abis satu mangkuk besar tu saya makan sorang...heheheheh...kalau yang tengah diet pun boleh cuba kerabu ni...rasanya masam manis tu yang buat nak cuba lagi dalam masa terdekat ni...resepi ni saya dah olah mengikut stok yang ada, rasa masih sedap...mintak ampun ye empunya resepi...heheheh...




KERABU EPAL HIJAU
resipi : K.Hanieliza
sumber : K.Nor@SecubitGaram
Bahan :
2 bj epal hijau
1/2 btg lobak merah
2 bj cili merah
2 bj cili hijau ~ sy guna 2 biji cili padi
1 kuntum bunga kantan ~ sy xletak
1 pokok daun ketumbar ~ sy xletak
1 bj lemon (diambil jusnya) ~ sy guna 1 bj limau nipis
1 sudu kecil gula
garam secukup rasa
1 bj bwg besar ~ sy tmbah


Cara :
Epal dan lobak merah disagat atau diracik panjang.( sy sagat dan terus rendam dgn air garam bg epal xlebam )
Semua bahan lain dihiris.
Gaulkan semua bahan dan tuangkan jus lemon.
Kacau rata dan rasakan masamnya
Sedia dihidangkan.


Tiada ulasan: