klik2 disini.. ^_^

Jumaat, 26 April 2013

Yee Mee Sizzling


Assalamualaikum................salam jumaat mubarakah......





hari ni saya nak share resepi yang saya masak mlm tadi...resepi ni dah banyak kali saya cuba...waalllahhh!! mmg sedap sangat2...rasa mcm mkn kat kedai tu...mmg kena betul dgn selera kami sekeluarga..adam pn suka tau..hehehehe....resepi ni saya ambil disini, resepi asal dari Lilydvalley myresipi...time kasih sbb share resepi yang sungguh sdap.. :) xrugi pada sesiapa yang nak cuba... mohon share disini ye... :)




Bahan-bahan ( 2-3 org makan )

  • 2-3 sanggul (gulung) yee mee
  • 5 ulas bawang putih
  • 5 biji cendawan shitake ( cendawan kering)- rendam sehingga agak lembut dan potong 4
  • 1 keping dada ayam- potong mengikut citarasa
  • 3 biji cili kering- potong 2
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 3 sudu besar kicap cair
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 1/2 in halia- hiris nipis
  • Serbuk lada hitam
  • garam- secukup rasa
  • Beberapa titik Minyak bijan
  • 1 sudu besar Tepung jagung- dibancuh dgn sedikit air
  • sedikit minyak utk menumis

Cara-cara

  1. Tumis bawang putih, cili kering dan halia sehingga naik baunya.
  2. Masukkan ayam yg telah potong sehingga agak empuk.
  3. Masukkan 2 cawan air.
  4. Masukkan pula sos tiram, kicap cair dan kicap pekat. Masukkan pula serbuk lada hitam. Biarkan mendidih.
  5. masukkan cendawan serta sayur2 lain- tunggu 2-3 min.
  6. Masukkan campuran tepung jagung dan kacau.
  7. Titikkan minyak bijan beberapa titik-jgn banyak2...
  8. Akhir sekali, masukkan yee mee- biarkan sebentar & hidangkan panas2.


* bagi yang xada sizzling pan mcm saya...boleh ikut cara saya masak.... mmg remeh tapi boleh mkn berulang2.... heheheheh...

masak bahan sampai cara no. 7, kira masak kuah la..
yee mee tu saya rebus dulu, pastu toskan...
sayur sawi saya celur..
telur saya rebus separuh masak...
cara hidang: letak yee mee, kuah, sayur dan telur...



selamat mencuba.....! :)



3 ulasan:

Aku Penghibur berkata...

wahhhh cm sedap jer... buat sendiri :)

Herni Hakimi berkata...

Cuba la Aku Penghibur, mmg sdap... :)

Herni Hakimi berkata...

slmt dtg ke blog saya ye Aku Penghibur.... :)