klik2 disini.. ^_^

Selasa, 25 Jun 2013

Sambal Belacan Buah Binjai

Assalamualaikum


gmbar dari mr. google

selamat petang teman2 semua...hari ni saya nak share resepi mudah..saya rasa semua terer buat tapi saya nak share jugak disini..hehehhe..siapa suka makan buah binjai, angkat jari...hehehhe..dulu masa kecik2 saya suka makan buah binjai ni, makan dengan asam boi merah tu..sedap..harga pun murah, sebiji 20sen je..sekarang ni nak jumpa buah binjai ni pun susah, harga jangan cakapla.... disebabkan tekak nak makan, pejamkan mata bila bayar.^_^...buah binjai ni saya beli time balik kampung aritu...baunya yang harum buat saya xsabar2 nak sampai rumah..nasib baik la abah mertua ada dalam kereta, kalau tak.. mau makan tu jam jugak...hehehehe..ni gambar lama, sambal dah licin..yang tinggal lesung batunya je... :) 




Sambal Belacan Buah Binjai

bahan2

1 biji buah binjai ~ dihiris
2 biji cili merah ~ sy guna cili hijau, cili merah xda stok
7 biji cili padi
2 inci belacan ~ dibakar
sedikit garam
secubit gula
1 biji limau kasturi ~ ambil jusnya

cara2

Dalam batu lesung, masukkan cili merah, cili padi, garam kasar, gula dan belacan yang telah dibakar.

Tumbuk semua bahan hingga lumat

Kemudian masukkan sedikit hirisan buah binjai dan lenyek sikit dalam lesung.

Perahkan limau kasturi dan gaul rata. sedap makan bersama ulam!


Tiada ulasan: