klik2 disini.. ^_^

Jumaat, 27 Disember 2013

Butter Cake a.k.a Kek Mentega Sedap


Assalamualaikum w.b.t.....




salam penghulu segala hari...hari ni hari jumaat yang terakhir untuk tahun ni, semoga kita semua mendapat taufik dan hidayah di hari jumaat yang penuh barakah ini..

Apa khabar semua? Harapan dan doa sentiasa mengiringi di hari Jumaat yang barakah semoga amalan sentiasa diterima dan di permudahkan setiap urusan dalam redaNya..dah lama saya tidak ke blog kesayangan saya ni...rindu rasanya nak apdet tapi saya kesuntukkan masa...maklumla, sekarang ni saya sedang berjinak-jinak menjahit...bukan apa, sekarang ni semua barang nak naik harga.. upah menjahit pun turut naik..daripada saya mengeluh jadi baik saya usahakan sesuatu untuk menjimatkan poket...hihihihi...alhamdulillah, saya dah siapkan 3 pasang jubah..sebab apa saya pilih jubah,pakaian mengikut syariat, selesa dipakai, tidak banyak guna kain dan senang nak jahit bagi yang tak mahir macm saya ni..lepas ni kalau saya pakai jubah jer, jangan ingat saya dah jadi ustazah ye...tu je pakaian yang saya mampu jahit buat masa ni...heheheheheh...in sha allah, nanti saya apdet pasal jubah2 tu ye..



hari ni saya nak kongi resepi kek butter yang diambil dari kak Azie..kek ni gebu, moist dan sedap sangat pada tekak saya dan menjadi kegemaran kami sekeluarga..dah banyak kali saya buat ikut resepi ni...bahan2 untuk membuatnya pun simple, masak pun mudah je..untuk menghasilkan kek butter yang sedap anda perlu menggunakan pure butter ye.. pada kawan2 yang nak cuba, tak rugi tau... :)





Butter Cake
kak Azie

250g pure butter (saya guna jenama Anchor) ~ saya pun guna janama Anchor
250g tepung naik sendiri ~ saya guna 250 gm tepung gandum dengan 1 sudu makan (rata) serbuk penaik
180g gula kastor
4 biji telur
1/2 cawan susu segar


Cara cara:
1. Panaskan oven dalam 20 atau 30 minit.
2. Pukul butter dan gula hingga kembang, gebu dan bertukar warna menjadi putih (low speed kemudian sederhana kemudian high speed)
3. Masukkan telur sebiji demi sebiji di selang seli dgn tepung
4. Masukkan susu segar dan pukul lagi sampai sebati.
5. Masukkan dalam loyang dan bakar suhu 180 selama 40 minit. ~ bergantung pada oven masing2 ye..




pssttt...sapa tau macam mane nak download photoshop...yang lama dah hilang,  saya tak dapat letak water mark kt gmbar....huhuhuhuhuh


2 ulasan:

Azie berkata...

As salam. Melihat kek, terus terasa nak makan kek butter, yang sentiasa menjadi kegemaran.

Unknown berkata...

wsalam..terima kasih kak Azie sudi singgah blog ni..terharu...resepi kek ni mmg sedap, kne dgn selera sy sekeluarga..mmg ni resepi kegemaran sy.. :)